oshin.pl

Vata - (powietrze, przestrzeń) szorstka, sucha, ruchliwa, zimna. Odpowiedzialna za funkcje ruchowe ciała, takie jak oddychanie, krążenie krwi, przesuwanie pokarmu w narządach trawiennych, przesyłanie impulsów nerwowych. Na poziomie emocjonalnym odpowiada za kreatywność, elastyczność, odczuwanie lęków i obaw. Osoby typu Vata są ruchliwe, energiczne i szybko działają. Mają lekką budowę ciała i szybką przemianę materii. Podstawową cechą jest zmienność.

Zalecenia dla osób VATA

  1. Dla osób typu Vata bardzo ważny jest regularny tryb życia (dla Pitta i Kapha także). Vata nadaje rytm naszemu organizmowi. Należy chodzić spać i wstawać o tych samych godzinach. Kiedy posiłki spożywane są o określonych porach, system trawienny staję się mocny i regularny. Ważne jest aby wypróżnianie było każdego dnia rano. Również ćwiczenia fizyczne należy wykonywać o tej samej godzinie każdego dnia. Dobrze jest masaże olejowe wykonywać o stałych porach. Przestrzeganie rutyny dnia codziennego powoduje, iż cały organizm wraca do naturalnego rytmu.
  2. Aby oczyścić organizm z nagromadzonych toksyn wskazane jest popijanie ciepłej wody. Wiele razy, ale po trochu. Można nosić ze sobą termos z ciepłą wodą i popijać przez cały dzień.
  3. Po posiłkach żuć nasiona kopru włoskiego - wspomaga trawienie. 1/4 łyżeczki od herbaty przeżuć powoli i połknąć.
  4. Unikać zimna, zachowywać ciepło w ciele. Osoby typu Vata nie mogą marznąć.

Dieta

  1. Posiłki spożywane przez osoby typu Vata powinny być gotowane, ciepłe, wilgotne świeżo przygotowane.
  2. Zrezygnować z jedzenia zimnego, lekkiego, suchego.
  3. Jeść jedzenie słodkie, kwaśne i słone. Ograniczyć jedzenie pikantne, gorzkie i cierpkie.
  4. Można spożywać większe ilości, ale się nie przejadać. Spożywać posiłki o regularnych porach. Pamiętaj system trawienny Vaty z natury jest słabszy.
  5. Produkty mleczne mogą być spożywane w niewielkich ilościach, tak jak jedzenie słodkie.
  6. Ryż i pszenica są wskazane dla Vata, ale należy ograniczyć spożycie: jęczmienia, kukurydzy, prosa, gryki, żyta i owsa.
  7. Wskazane owoce: banany, awokado, winogrona, pomarańcze, wiśnie, brzoskwinie, mango, papaja, melony, śliwki i ananasy. Należy ograniczyć jabłka, gruszki i suszone owoce.
  8. Jeść raczej gotowane warzywa niż surowe. Gotowane są łatwiejsze do strawienia.
  9. Przyprawy wskazane dla Vata to: cynamon, czarny pieprz, imbir, kardamon, kminek, sól, goździki i gorczyca.
  10. Vata może jeść orzechy, ale dokładnie musi je pogryźć.
  11. Ograniczyć spożycie fasoli, warzyw zielonych liściastych, ziemniaków i kapusty.
  12. Jedzenie powinno być spożywane w spokoju i ciszy w przyjemnym otoczeniu. Po zjedzeniu posiłku konieczna jest chwila odpoczynku, aby pokarm został dobrze strawiony.
  13. Osoby typu Vata powinny ograniczyć spożywanie kawy.
  14. Należy stosować sklarowane masło (ghee). Do gotowania, smażenia, smarowania pieczywa.
  15. Stosować imbir, najlepiej świeży, ma on właściwości rozgrzewające. Można dodawać go do gotowania potraw oraz pić jako herbatkę imbirową.
  16. Dieta Vaty: 20% proteiny, 40% węglowodany, 40% tłuszcze.

Wskazania do osiągnięcia zdrowia i dobrego samopoczucia

  1. Medytacja praktykowana codziennie pomaga wprowadzić pokój i zadowolenie w naszym życiu. Jest oczyszczająca dla umysłu. Praktykuj medytację Jivananda.
  2. Nie martwić się i nie denerwować. Złość, zdenerwowanie i zmartwienia powodują zaburzenie równowagi w ciele a to z kolei prowadzi do choroby.
  3. Wybaczanie jest najlepszym lekarstwem. Nie możemy zrobić dla siebie nic lepszego, jak wybaczyć wszystkim, do których czujemy złość. Zdrowie znaczy wybaczanie. Wybaczanie nie zawsze jest łatwe, ale jest konieczne dla zdrowia.
  4. Osoby typu Vata, powinny unikać wzmożonej aktywności wieczorem. Vata to ruch, takie postępowanie powoduje pobudzenie, te z kolei prowadzi do problemów ze snem.
  5. Ćwiczyć Jogę. Pomaga w koordynacji ciała i umysłu. Praktykować Powitanie słońca.

 

Pitta (ogień i woda) - gorąca, kwaśna, ostra. Odpowiada za metabolizm, procesy trawienia, odczuwanie głodu i pragnienia. Na poziomie emocjonalnym przypisana jest takim cechom jak odwaga, ambicja, złość, duma, zazdrość, siła woli. Osoby typu Pita są średniej budowy ciała są ambitne, bystre, wygadane mają bystry przenikliwy umysł i zdolność koncentracji.

Zalecenia dla osób typu Pitta

  1. Uregulowany tryb życia, tak jak dla osób typu Vata.
  2. Popijać w ciągu dnia ciepłą wodę małymi łykami (zwłaszcza jeśli występuje "Ama" - toksyny).
  3. Po posiłkach żuć nasiona kopru włoskiego - wspomaga trawienie 1/4 łyżeczki od herbaty przeżuć powoli i połknąć.
  4. Nie należy przegrzewać się ponieważ naturą Pitty jest gorąco. Nie poddawać się emocjom.
  5. Kluczem do równowagi Pitty jest równowaga w odniesieniu do wszystkich aspektów życia, pracy, jedzenia, odpoczynku itp.
  6. Latem pić chłodną wodę i stosować chłodne kompresy.

Dieta

  1. Spożywać więcej jedzenia gotowanego (ale nie gorącego), lekkiego, chłodnego, mało tłustego.
  2. Ograniczyć spożycie gorącego i tłustego jedzenia.
  3. Unikać (ograniczyć) jedzenia ostrego, kwaśnego i słonego.
  4. Nie przejadać się. Jeść posiłki o ustalonych porach.
  5. W niewielkich ilościach można spożywać produkty mleczne, jak mleko, masło, sklarowane masło ghee.
  6. Do słodzenia najlepiej stosować miód.
  7. Unikać jogurtu, sera i śmietany.
  8. Ograniczyć stosowanie olei, zwłaszcza sezamowego, migdałowego i kukurydzianego. Można stosować oliwę z oliwek, olej słonecznikowy i kokosowy. Wskazane jest spożycie pszenicy, ryżu, jęczmienia. Ograniczyć proso, kukurydzę, żyto.
  9. Owoce jak: winogrona, wiśnie, melony, awokado, kokosy, granaty, mango, pomarańcze, ananasy i śliwki są odpowiednie dla Pitty. Ograniczyć należy grejfruty, oliwki.
  10. Dieta Pitty głównie powinna składać się z potraw gotowanych (są łatwiejsze do strawienia), sałatki i surowe warzywa można spożywać w niewielkiej ilości.
  11. Ograniczyć spożycie orzechów.
  12. Ograniczyć fasolę i groch. Dozwolony jest mung dal, soja, ciecierzyca i fasola nerkowata.
  13. Wskazane warzywa to: brokuły, kalafior, ogórki, zielone warzywa liściaste, zielona fasola, cukinia, dynia, seler, okra, sałata, ziemniaki i słodkie ziemniaki. Należy unikać ostrej papryki, pomidorów, cebuli, czosnku, rzodkwi, szpinaku, marchewki i buraków.
  14. Wskazane przyprawy: kardamon, koper włoski, cynamon, kolendra, czarny pieprz (w małych ilościach). Ograniczyć kminek, goździki, imbir, sól, kozieradkę i nasiona gorczycy.
  15. Unikać chili i pieprzu Cayenne. Powodują wzrost Pitta.
  16. Ogólnie mówiąc dla Pitty nie są wskazane potrawy rozgrzewające i ostre.
  17. Należy stosować sklarowane masło do smarowania pieczywa, jako dodatek do gotowanych warzyw i ryżu lub kaszy.
  18. Jedzenie w spokojnej, zrelaksowanej atmosferze jest wskazane dla wszystkich trzech doshy. W trakcie jedzenia nie należy oglądać telewizji, czytać, prowadzić samochód umysł powinien być skoncentrowany na jedzeniu. Ważne jest aby po posiłku odpocząć.
  19. Dieta Pitty 30% proteiny, 50% węglowodany, 20% tłuszcze.

Wskazania dla osiągnięcia zdrowia i dobrego samopoczucia

  1. Osoby typu Pitta powinny ograniczyć kawę, czarną herbatę, czekoladę i palenie papierosów. To co stymuluje i pobudza nie wskazane jest dla Pitty.
  2. Jeśli występuje problem z zaparciami należy pić rano ciepłą wodę.
  3. Osoby typu Pitta powinny praktykować milczenie i cichą relaksację. Osoby typu Pitta bardzo często są pobudzone, nerwowe i agresywne, relaksacja pomoże się im wyciszyć i wzmocnić system nerwowy.
  4. Główny posiłek powinien być spożywany ok godziny 14, wtedy jest czas Pitty i ogień trawienny jest największy.
  5. Pitty mają tendencję do przepracowywania się, ważne jest aby poświęcały czas na odpoczynek.
  6. Ćwiczenia wskazane dla Pitty to pływanie, jazda na rowerze, spacery. Ćwiczenia fizyczne są wskazane ale bez zbyt dużej eksploatacji ciała.

Kapha (ziemia i woda) solidna, ciężka, stała, lepka, chłodna. Odpowiada za spoistość konstrukcji ciała, to jest za mięśnie, tkankę tłuszczową, kości, ścięgna.
Rządzi takimi emocjami jak miłość i poświęcenie. Skąpstwo i zazdrość. Ulokowana głównie w górnej części ciała.
Osoby typy Kapha charakteryzują się silną budową ciała, siłą fizyczną i wytrwałością. Często cierpią na nadwagę.

Zalecenia dla osób typu Kapha

  1. Dla osób typu Kapha bardzo ważny jest regularny tryb życia. Należy chodzić spać i wstawać o tych samych godzinach. Kiedy posiłki spożywane są w określonych porach, system trawienny staję mocny i regularny. Ważne jest aby wypróżnianie było każdego dnia rano. Również ćwiczenia fizyczne należy wykonywać o tej samej godzinie każdego dnia. Dobrze jest masaże olejowe wykonywać o stałych porach. Przestrzeganie rutyny dnia codziennego powoduje iż cały organizm wraca do naturalnego rytmu.
  2. Aby oczyścić organizm z nagromadzonych toksyn wskazane jest ciepłej wody. Wiele razy, ale po trochu. Można nosić ze sobą termos z ciepłą wodą i popijać przez cały dzień.
  3. Po posiłkach żuć nasiona kopru włoskiego - wspomaga trawienie. 1/4 łyżeczki od herbaty przeżuć powoli i połknąć

Dieta

  1. Spożywane jedzenia powinno być ciepłe, lekkie i mało tłuste.
  2. Jedzenie zimne i ciężkie powoduje wzrost Kapha.
  3. Wskazane jest jedzenie ostre, gorzkie i cierpkie.
  4. Nie wolno się przejadać!
  5. Produkty mleczne jak mleko, masło, sery należy ograniczyć.
  6. Do słodzenia stosować tylko miód.
  7. Ograniczyć spożycie olei.
  8. Ziarna takie jak jęczmień proso, gryka i żyto są dla Kapha. Należy ograniczyć ryż, pszenicę, kukurydzę i owies.
  9. Ograniczyć spożycie ciężkich i słodkich owoców jak banany , kokosy, figi, daktyle, awokado, pomarańcze i melony.
  10. Warzywa wskazane są dla Kapha ale należy ograniczyć słodkie ziemniaki, pomidory, ogórki i cukinię.
  11. Nie jeść zbyt dużo orzechów.
  12. Stosować takie przyprawy jak: kminek, goździki, imbir, gorczycę.
  13. Posiłki należy spożywać w miłej i przyjemnej atmosferze. Koncentrując się tylko na jedzeniu.
  14. Stosować dietę wegetariańską.
  15. Do przygotowywania posiłków używać sklarowanego masła.
  16. Dieta Kapha to 30% protein, 40% węglowodanów, 30% tłuszczu.

Wskazania dla osiągnięcia zdrowia i dobrego samopoczucia

  1. Osoby typu Kapha mogą czasami napić się kawy, potrzebują stymulacji.
  2. Dobrze jest zacząć dzień od wypicia szklanki ciepłej wody, pomaga wypróżnić się.
  3. Pamiętać o odpoczynku i praktykowaniu ciszy.
  4. Największy posiłek zjadać do godziny 14.00.
  5. Kapha z natury jest spokojna i opanowana ale powinna unikać stagnacji.
  6. Ćwiczenia fizyczne są bardzo dobre dla osób typu Kapha.
  7. Masaż olejem sezamowym całego ciała i gorąca kąpiel zapewni dobry sen.
  8. Zalecane jest pójście spać około godziny 22.00 dwie godziny snu przed północą równają się 4 godzinom po północy.
  9. Medytacja praktykowana codziennie pomaga wprowadzić pokój i zadowolenie w naszym życiu. Jest oczyszczająca dla umysłu. Praktykuj Jivananda medytację. Praktykować wybaczanie. Wybaczyć i zapomnieć. Tak jak Vata, unikać wieczorem wzmożonej aktywności.

© 2019 Oshin - masaż, pilates Bydgoszcz Uwaga! Szukaj masaż, masaz, pilates Bydgoszcz Szkolenia dla masażystów - szkolenia dla masazystow, Pomysł na prezent - karnet na masaż

Search